Πέμπτη 11 Δεκεμβρίου 2008

Cineek magazine

Το Cineek magazine, πρόκειται για ένα εναλλακτικό διαδικτυακό πολιτιστικό περιοδικό που αφορά τις τέχνες και απευθύνεται σε όσους απασχολούνται με αυτές. Το διαδικτυακό περιοδικό αποτελεί έναν τόπο διαλόγου και προβληματισμό ανάμεσα σε δημιουργούς και χρήστες του δικτύου με αποτέλεσμα να μπορεί ο καθένας μετά από εγγραφή να εκθέτει τις απόψεις του για ποικίλα θέματα.
Η συντακτική ομάδα αποτελείται από άτομα με διαφορετικές επαγγελματικές δραστηριότητες ( συγγραφέας, φιλόλογος, θεατρολόγος, δημοσιογράφος, ιδιωτικός υπάλληλος κτλ) που κοινό σημείο τους αποτελεί η ενημέρωση για τη τέχνη και όχι κάποια συγκεκριμένη κατεύθυνση πολιτικής σκοπιμότητας, ώστε να αποφεύγεται η προβολή μεμονωμένων μορφών της τέχνης καθώς η ύλη του περιοδικού καλύπτει πολιτιστικά γεγονότα από όλη τη περιφέρεια της Ελλάδας και δεν επικεντρώνεται μόνο στα δυο μεγάλα πολιτιστικά κέντρα- Αθήνα και Θεσσαλονίκη. Το γεγονός ότι εστιάζει στον πολιτισμό της περιφέρειας , που αφήνει αδιάφορο τα μεγάλα ΜΜΕ το καθιστά εναλλακτικό καθώς δεν στοχεύει στην ανάδειξη εκείνων αποκλειστικά των μορφών τέχνης που συνδέονται με το κέρδος και την υψηλή θέαση. Η αρχική σελίδα του περιοδικού ξεκινά με τη διαφήμιση του διεθνούς φεστιβάλ κινηματογράφου της Πάτρας, το οποίο περιγράφεται ως ένα ανοικτό εργαστήρι εικονοπλασίας σε αντίθεση με τη τάση της καταναλωτικής εποχής που αντιμετωπίζει τον κι/φο ως προϊόν και τους δημιουργούς ως κατασκευαστές- αυτόματα το συγκεκριμένο φεστιβάλ αναδεικνύεται ως εναλλακτικό σε σχέση με την εμπορικότητα του κυρίαρχου κινηματογραφικού υλικού. Ακόμη, περιλαμβάνει θεατρικά δρώμενα τοποθετημένα με χρονολογική σειρά ( ανάλογα με την ημερομηνία των παραστάσεων) από όλη την ελληνική περιφέρεια ενώ τα συνοδευόμενα σχόλια συχνά αντικατοπτρίζουν μια εναλλακτική οπτική του περιεχομένου των παραστάσεων. Έτσι, για παράδειγμα, η θεατρική παράσταση "Εδώ" που έγινε στα πλαίσια αντιρατσιστικού φεστιβάλ στα Χανιά αναπαριστά οχτώ ιστορίες μεταναστών όπως τις διηγήθηκαν οι ίδιοι στον δημοσιογράφο Κοπλάνι, ο οποίος κατάγεται από την Αλβανία. Η θεματική αυτής της παράστασης περιλαμβάνει έναν προβληματισμό γύρω από τη μεταναστευτική πολιτική της χώρας και το γεγονός πως προβάλλεται από το συγκεκριμένο περιοδικό συμβάλλει στην διαφοροποίηση του από τα κυρίαρχα ΜΜΕ , τα οποία συνήθως κατευθυνόμενα από τις κυρίαρχες πολιτικές εξουσίες να θα απέφευγαν να δώσουν έμφαση στη συγκεκριμένη παράσταση. Ακόμα, χαρακτηρίζεται από πολυπλευρικότητα καθώς αναφέρεται σε ευρεία γκάμα πολιτισμικών μορφών, όπως γλυπτική, ζωγραφική,λογοτεχνία, κινηματογράφος, φωτογραφία κτλ, στοχεύοντας στη παρουσία καλλιτεχνικών γεγονότων που καλύπτουν την ευρύτερη περιφέρεια πχ. διεθνές φεστιβάλ κινουμένων σχεδίων Σύρου. Επίσης, αποτελεί έναν αρκετά ικανοποιητικό οδηγό για τους λάτρεις του καλού κινηματογράφου καθώς παρουσιάζει και σχολιάζει ταινίες σε ελληνικό αλλά και παγκόσμιο επίπεδο.
Επιπλέον, το περιοδικό διακρίνεται για την ελεύθερη έκφραση που δεν κωλύεται από τη λογοκρισία και δεν φιμώνεται από φραγμούς καθώς οι άνθρωποι που συμμετέχουν δεν στοχεύουν σε ανταγωνισμούς και κερδοσκοπικά συμφέροντα. Για παράδειγμα, σε κάποια άρθρα του περιοδικού εκφράζεται από τα μέλη της συντακτικής επιτροπής η απογοήτευση για την παρούσα πολιτική της χώρας με αρκετή σφοδρότητα και βαρύτατους χαρακτηρισμούς που μαρτυρούν μια ελευθερία γλώσσας, εκείνη του ελεύθερου ανθρώπου που δεν κινείται και λειτουργεί μέσα σε εξουσιαστικά συμφραζόμενα. Ο κ. Δημητρίου συγκεκριμένα, σε ένα άρθρο του κάνει καθαρή επίθεση στις υπάρχουσες πολιτικές εξουσίες και συγκεκριμένα αποκαλεί τη τηλεόραση, "χαζοκούτι" υπονοώντας ξεκάθαρα πως πρόκειται για μέσο παραπληροφόρησης με στόχο τον έλεγχο και τον υπνωτισμό των μαζών.
Ακόμα, στην εναλλακτικότητα του περιοδικού συμβάλλει το γεγονός, ότι δίνει την ευκαιρία σε καλλιτέχνες να προβάλλουν το έργο τους- για παράδειγμα μέσα από ένα αφιέρωμα στον ποιητή Καρυωτάκη, ο Δημήτρης δημοσιεύει και τα διηγήματα του. Έτσι, με αυτόν τον τρόπο δίνεται μια ευκαιρία στον αναγνώστη να συλλάβει το λεκτικό ύφος του συγκεκριμένου συγγραφέα , μια ευχάριστη προετοιμασία διαφήμισης ώστε να ενδιαφερθεί έπειτα ανάλογα με τη προτίμηση του σε αυτά που διάβασε ( αν του άρεσαν ή όχι), στα διηγήματα του συγκεκριμένου συγγραφέα.
Τέλος, δεν θα ήθελα να παραβλέψω πως η διεύθυνση του περιοδικού βρίσκεται στη Πάτρα και ίσως για αυτό υπάρχει κάποια τάση ανάδειξης και προτίμησης της συγκεκριμένης πόλης- ως πόλη με αξιοσημείωτο πολιτιστικό περιεχόμενο. Ωστόσο, θεωρώ πως μέσα από τις εκφράσεις του πολιτιστικού περιεχομένου της περιφέρειας, το περιοδικό καλύπτει την ανατροπή των εξουσιών της τέχνης και για αυτό καθίσταται στα πλαίσια ενός εναλλακτικού ΜΜΕ.
Έτσι, το περιοδικό cineek αποδυναμώνοντας τις κυρίαρχες τάσεις καλλιτεχνικής έκφρασης μόνο στα δύο μεγάλα αστικά κέντρα προσφέρει ταυτόχρονα βήμα στον χρήστη δικτύου να πάψει να είναι παθητικός και να μπορέσει να εκθέσει τις διάφορες απόψεις του ή να στηρίξει κάποιο καλλιτεχνικό γεγονός του τόπου του, ώστε μέσα από την ενεργοποίηση του να μπορέσει και η πιο "ασήμαντη" είδηση να προβληθεί ως η πιο σημαντική. Ας μη ξεχνάμε ωστόσο πως πολλές φορές, αυτό που προσδιορίζεται ως σημαντικό, δεν είναι τίποτα περισσότερο από τον αντικατοπτρισμό της εκάστοτε κυρίαρχης εξουσίας ενώ το ασήμαντο δεν είναι τίποτα παραπάνω από αυτό που πιθανά η κυρίαρχη ιδεολογία επιχειρεί να κρύψει..

1 σχόλιο:

Έλενα Σιδέρη είπε...

Ωραία. Επίσης οι διαφημίσεις που έχουν σχετίζονται με τον τουρισμό της πόλης, αυτό δικαιολογεί και το σκοπό τους